Halloween 2 (1981)

70 - 90 talet, filmtips / Permalink / 0
 
 
 
En skräckslagen Dr. Loomis sköt honom sex gånger - men var finns kroppen? Seriemördaren Michael Myers är spårlöst försvunnen och snart tar allhelgonanattens mardröm vid där den slutade, inte minst för Laurie Strode.

Trots att jag har sett filmserien ett par gånger igenom åren så tycker jag ändå att den i sin helhet är extremt komplicerad. Sedan ligger det undangömda tankar långt där bak i skallen på mig. En liten önskan att man skulle låtit det vara EN film bara. John Carpenter's Halloween är min all-timer. Det är en film jag kan se tusen gånger om för att sedan se den tusen gånger om igen. Jag förstår att John Carpenter inte var sugen på att kliva på tåget, samtidigt förstår jag varför han ändå gjorde det. Första delen är komplett men ska någon gröta sig vidare i detta så vill man inte släppa kontrollen helt. 

Rick Rosenthal  kliver in som en färsk regissör och lyckas ändå fånga nyanser ifrån tidigare del. Man har steppat upp med våldet och det känns som att Michael Myers utvecklas till det monster som Dr. Loomis hela tiden menar på att han är. Donald Pleasence är nog en av filmseriens viktigaste skådespelare. Inte för att sno rampljus från andra skådespelare, men hans roll är oerhört betydande för filmens helhet. Han bygger upp stämning och hans besatthet av Michael Myers är spot-on. Det är något unikt med hans inlevelse. Det är så autentiskt och han gör sin roll så levande. Något man hoppas på av en skådespelare men som många inte lyckas med. Han ger liv till sina repliker och bygger upp Michael Myers till den han är. Det är en skrämmande tanke att tänka vad Michael Myers egentligen skulle vara utan Dr. Loomis? 

"I met him, fifteen years ago. I was told there was nothing left. No reason, no conscience, no understanding; even the most rudimentary sense of life or death, good or evil, right or wrong. I met this six-year-old child, with this blank, pale, emotionless face and, the blackest eyes... the *devil's* eyes. I spent eight years trying to reach him, and then another seven trying to keep him locked up because I realized what was living behind that boy's eyes was purely and simply... *evil*." - Dr. Loomis

Jag har inget ont att säga om Jamie Lee Curtis. Hon är Laurie Strode och jag tror att varenda bolag inom filmbranchen förstår att det är skrivet i sten. Det som man lyckas med väldigt väl i denna del är just att man tar hand om handlingen och utvecklar den på ett sätt som positivt överraskar en. Michael Myers besatthet kring Laurie Strode ligger i att det är hans syster. Det är en snygg twist som man väljer att ge publiken vid en bra tidpunkt och det ger klarhet till mycket. Den här delen skapar ingen onödig komplexitet kring handlingen. Många menar på att det förstör lite kring mystiken runt Michael Myers och hans agerande, men jag själv tycker det är en klarhet som fungerar + lite till. Det är riktlinjerna i senare filmer som jag inte förstår mig på.

Utseendemässigt så ser Michael Myers brutalt otäck ut i den här delen. Jag gillar hans onda nyfikenhet samt det kreativa i hans utförande. Det är en ond lekfullhet som både underhåller och skrämmer. Jag har blandade tankar kring utvecklingen karaktärsmässigt dock. Det övernaturliga är charmigt och underhållande men... det mänskliga i honom skrämmer mig mer. Den där tomheten som förra delen fångade. Den primitiva sidan som inte har något syfte. Det finns inget varför utan bara ren ondska.

Halloween 2 är i mitt tycke en värdig uppföljare. Det är en film man lagt ner själ i och man har behandlat första filmen med respekt.


 


4/5

Till top