Halloween 3: Season of the Witch (1982)

70 - 90 talet, filmtips / Permalink / 0
En läkare (Tom Atkins) försöker utreda mordet på en patient och upptäcker att en leksaksfabrik planerar att döda miljontals barn på Halloween med hjälp av dödliga latexmasker.


Jag är ju en av dem som svartlistade denna när det kom till min kännedom att Michael Myers inte medverkade. Det var inte förrän förra året då jag tog mig i kragen och faktiskt gav filmen en chans. Sedan dess har jag sett den två gånger och det känns som en film som hela tiden växer. Jag tror att hade man valt att utgå med en egen titel istället för att låta den ingå i filmserien så skulle betyget överlag vara betydligt högre. Att skippa Michael Myers samt att hoppa på något helt annat i en och samma filmserie känns inte riktigt genomtänkt men jag förstår ändå tanken bakom. John Carpenter valde att fokusera på något nytt och fräscht med en mer science fiction/skräck ton.

För den som vågar att skaka av sig irritationen över att Michael Myers icke är med i denna har en upplevelse framför sig. Det här är en film man verkligen vill se på Halloween. Jag älskar känslan som uppstår inom mig när jag ser Halloween 3: Season of the Witch. Jag älskar syntharna. Jag älskar miljön. Det där kusliga. Jag blir alltid förvånad över vilken känsla John Carpenter har för både musik och film, sedan lyckas han även kombinera dem mästerligt. Debra Hill & John Carpenter lyckas även få fram en handling som är av kvalité. Filmen bär på en mystik som är svårslagen. Jag får lite "The Stuff" känsla över det hela.

Jag är ett stort fan av Night of The Creeps, The Fog samt Maniac Cop. Tom Atkins gör ju sina roller extremt bra i dessa filmer, och visst fan ska han vara den ståtliga mannen som varenda kvinna faller för i det här fallet.

Halloween 3: Season of the Witch är en film som enligt mig har fått alldeles för mycket hat. Jag var en av dem som valde att tycka till om denna innan jag sett den, vilket var ett nästintill oförlåtligt misstag. Det är en snygg film som bär på en mysig mystik. En film med många minnesvärda inslag som är extremt underhållande. En handling som är egen. Något nytt och fräscht som John Carpenter var ute efter. En film som bringar Halloween-känsla och som får en att längta lite extra till oktober. I mitt tycke så ligger den på topp 3 i filmserien.

 



4/5



Till top