4 skräckfilmer med starka kvinnliga huvudroller som du kan ha missat

filmtips / film, filmtips, skräck / Permalink / 0


Hush (2016)



"En döv författare som flyttar ut i skogen för att leva ett liv i ensamhet måste kämpa för sitt liv i det tysta när en maskerad mördare väljer ut henne som offer."

Kate Siegel är ett självklart val då hon totalt bänkade mig med sina skådespelarprestationer. Filmen är otroligt effektiv och man är ständigt engagerad i alla kniviga situationer. Hush besitter styrkan att kunna hålla fast vid betraktarens fokus från början till slut, en film fylld med spänning och som behandlar katt och råtta-leken väl.



 
 

 3.5/5


 


Ready or Not (2019)

 "Bröllopsnatten tar en oväntad vändning när den nyblivna bruden tvingas in i en dödlig lek där hon får kämpa för sin överlevnad."

 
Samara Weaving är självfallet med på listan och jag kan inte ens tänka mig vad  Ready or Not skulle vara utan henne. En underskattad skådespelare som verkligen ger sin roll färg. Den vita bröllopsklänningen nerdränkt i blod är som ett konstnärligt verk för skräckfantasten. En fantastiskt underhållande film som får dig att både skratta och skrika.

 


 

4/5 




Evil Dead (2013)


"Fem ungdomar beger sig till en avlägsen stuga för att hjälpa Mia att bli av med sitt drogberoende. När en av vännerna i smyg börjar läsa högt ur en bok de har hittat i källaren, väcks en blodtörstig ondska till liv."

 
Jane Levy levererar i det oändliga blodbadet. Jag hade för ett tag sedan familjen över på filmkväll och skulle välja en lättsam film som passade hela gänget. Ironiskt nog valde jag denna och jag tror att förtroendet aldrig kommer komma tillbaka. Evil Dead har fått väldigt blandad kritik och jag gick in med relativt kritiska ögon men överaskades snabbt av mängden blod som passade mig perfekt. Jane Levy är en självklarhet i denna lista och slutscenen visar exakt varför.

 

 
 

4/5 


 

You're Next (2011)

 

"Familjen Davison har samlats med sina respektive för att fira föräldrarnas bröllopsdag. Stämningen är något spänd och blir snabbt värre när en grupp skoningslösa mördare som bär masker attackerar dem mitt under middagen."

Sharni Vinson är en skådespelare som jag inte kände till innan jag såg You're Next. Filmen chockade mig totalt och jag trodde inte att den skulle ta en sådan vändning. Sharni Vinson behandlande sin karaktär exemplariskt och varenda scen hon var delaktig i var underhållning i världsklass. En film som besitter en unik kreativitet och som är en film helt i min smak. You're Next har en perfekt mängd blod och är sådär mysigt rå.

 
 

4/5

Till top